Tuesday, December 17, 2013

Kakak dan Bintang


Situasi setiap hari apabila meminta si kakak membantu @pon si kakak membuat apa-apa kebaikan:-

Kakak : Dapat berapa bintang ibu?
Ibu       : 20 bintang
Kakak : Sebab?
Ibu       : Kakak kemaskan mainan..

See situasi di'atas itu hanya segelintir keadaan kakak seharian bersama bintang yang diperolehi..
Bukan si ibu sahaja tapi si ayah pon wajib memberi bintang kepadanya..
Tapi dengan setiap pemberian bintang wajib ada sebab kenapa? bintang itu diberi dan jawapan itu harusla relevan dengan pemberian tersebut. Baru si anak yakin dengan dirinya.betul tak??

Tiada siapa mengajar semua tue, tapi rase pada persekolahannya, yerla setiap tugas kan teacher akan memberi bintang, so semua tue terbawa sampai ke rumah.
Tapi bila dipikir balik mmg bagus bagi reward semua..

Melalui situ si anak dapat menilai tahap prestasi dorg dan berpotensi menjadi lebih terbaik utk mendapat lebih banyak ganjaran. Setiap perlakuan yang dilakukan oleh anak-anak, tidak perlu memberi ganjaran yang berharga seperti mainan or sebagainya. Hanya cukup sekadar bintang yang dapat menggembirakkan hati si anak. Alhamdulilah sekarang si kakak banyak membantu dan semakin matang serta bertolak ansur dengan adik-adik.. Tapi wajib bagi bintang hahahahaa...siap ada buku untuk tulis berapa bintang yang diperolehi dalam satu hari. Hebat kann!!! paling tinggi 100 bintang.wow!!! melonjak kegembiraan..

Dan jangan tak tahu si zahin pon nak bintang skrg..so bagi jerla.. janji anak2 dapat berdikari dari perbuatan yang dilakukan seharian.

No comments:

Post a Comment