Monday, July 19, 2010

Minggu ke 20


Sebenarnya kandungan ibu tis week baru 19mggu tp saja xcited nak letak info bg mggu ke 20..dat means genap 5bulan hehehe..cepat sungguh masa berlalu pejam celik pejam celik dah 5bulan kandungan ibu..tp tuk nxt week yer hehehe..ukuran baby sekarang mybe 14 sampai 16 cm dan beratku sekitar 260 sampai 300 gram. Aku sudah banyak latihan menelan air ketuban. Tinggal 20 minggu lagi! utk aku keluar melihat dunia luar..sure ibu..ayah serta kakakku tidak sbr mnunggu kelahiran aku...agar seme sihat n sempurna..
Selama 10 minggu ke depan janin akan sangat aktif bergerak. Pergerakan akrobat dari janin ini akan terus terjadi sampai ruangan menjadi terlalu sempit bagi janin untuk berkembang. Pergerakan janin ini akan menjadi keseharian bagi Ibu. Kulit janin saat ini sudah terdiri atas lapisan epidermis, dermis, dan lapisan subkutis. Pembuluh darah dan saraf terdapat juga di dalamnya. Lapisan dermis sendiri terdiri atas lapisan lemak. Kulit janin akan semakin menebal.
Ibu sudah melampaui separuh perjalanan kehamilan. Rahim Ibu sekarang berukuran tepat di posisi pusar dan berat badan Ibu sudah meningkat sebanyak 5 kg. Selama kehamilan, Ibu membutuhkan tambahan zat besi sebanyak 30 mg per hari dikarenakan peningkatan dari volume darah ibu hamil. Daging merah merupakan sumber terbaik untuk zat besi. Bayam, kismis, kuning telur, sayuran hijau, dan tahu juga banyak mengandung zat besi. Gabungan antara makanan yang mengandung vitamin C dengan zat besi dapat meningkatkan penyerapan zat besi lebih baik bagi tubuh.
Ibu juga mungkin buleh melihat jantina aku..Ini kerna bila masuk minggu ke 16 jantina sudah jelas untuk diliihat tp bergantung pd posisi baby..mybe baby nk buat suprise tuk ibu n ayah kan..tp rasenyer ibu sudah tahu apakah jantina aku..hehehe..tahniah2 tapi nasihat doct jgn tlalu excited..so tunggu utusan dr ibu yer..mybe next scan..ermmm
Ok episod seterusnya akan bersambung doakan ibu n baby sentiasa selamat semenyer..sekarang disaat ibu mcoret citer d'blog aku sudah aktif mnendang hope ibu dpt rasai k'aktifan aku ini..so sweet moment dr illahi..

No comments:

Post a Comment